Η ερώτηση της Κυριακής: Είναι η περιέργεια πραγματικά κακό;

Η περιέργεια είναι συνήθως μια λέξη που δημιουργεί παρεξηγήσεις. Είναι πλέον καιρός να τερματιστεί μια παλιά προκατάληψη, ενισχυμένη από όλες τις θρησκείες, όλους τους πουριτανισμούς και τόσες πολλές μυθολογίες. Δεν είναι καιρός να ανοίξουμε το κουτί της Πανδώρας, να φάμε το μήλο; Θα ήταν καλύτερα να παραμείνουμε κλειδωμένοι σε μια ξεκάθαρη άγνοια, στο κουκούλι των ψυχικών μας συνηθειών, στα εκ των προτέρων ρυθμισμένα αντανακλαστικά μας;

Η περιέργεια, όπως την καταλαβαίνουμε, είναι μια πνευματική και λογική ζωτικότητα, μια έκτη αίσθηση, ένα άνοιγμα στον κόσμο και στους άλλους. Είναι ενσυναίσθηση ή φροντίδα, σύμφωνα με την ετυμολογία της λατινικής λέξης cura (κυριολεκτικά “να φροντίσω”). Δεν είναι μόνο μια γνωστική ικανότητα, αλλά ένα υπαρξιακό συναίσθημα και ένα φάρμακο για την αδιαφορία. Αποτελεί την ίδια τη λίμπιντο sciendi (επιθυμία να γνωρίζω) και ως εκ τούτου την αιτία του πρωπατορικού αμαρτήματος.

Φυσικά, μπορεί κανείς να φοβηθεί μια κακή περιέργεια – μια εισβολή στις ζωές των άλλων, μια αδιαφορία, ανθυγιεινή όρεξη για άσεμνες παρουσιάσεις. Αλλά αξίζει επίσης να ενδιαφέρεται κανείς για τη ζωή των άλλων. Για παράδειγμα, η εφεύρεση της βιογραφίας ή αυτοβιογραφίας είναι μια θαυμάσια κατάκτηση, όπως και εγκυκλοπαιδική ή ανθρωπολογική έρευνα. Αυτές οι προσεγγίσεις επιτρέπουν την αναγνώριση της αξίας κάθε ζωής, κάθε όντος. Η εποχή μας μας προσφέρει χιλιάδες υπέροχες και καθημερινές στιγμές όπου η περιέργειά μας προκαλείται όπως ποτέ άλλοτε. Αντιμέτωποι με τις προκατασκευασμένες σκέψεις, τη βασιλεία των συνωμοτικών γνώσεων, την αλαζονεία των κοινωνικών δικτύων και την διαμερισματοποίηση του διαπροσωπικού συστήματος, η περιέργεια είναι μια τρομερή θεραπεία. Ενάντια στην ηλιθιότητα και την αδιαφορία, η περιέργεια αντιτάσσει τη δίψα της, και ενάντια στη γενική απάθεια αντιτάσσει την όρεξή της.

Η άσκηση της περιέργειας σημαίνει να απαλλαγούμε από τον εαυτό μας, να αφήσουμε την προκαθορισμένη διαδρομή μας και να ενδιαφερθούμε για ένα απρόσμενο αντικείμενο ή θέμα. Εν ολίγοις, σημαίνει πρόσβαση στην ελεύθερη σκέψη.

– Βασιμένο στο βιβλίο “La Curiosité” του συγγραφέα και δοκιμιογράφου Jean-Pierre Martin, από τις Editions Autrement.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *